تعیین رابطه بین فروشهای نامتقارن و توان مالی شرکتها |
موجودیهای شرکتها یکی دیگر از عوامل حساس و مهم در جهت پیشبرد اهداف بلندمدت و کوتاهمدت شرکتها میباشد. تغییرات در سطح موجودیها به نحوی در ارتباط با کاهش یا افزایش نقدینگی شرکت و فروش شرکتها است، بنابراین افزایش و کاهش فروش شرکتها بهنوعی به توان مالی شرکتها در ارتباط میباشد. اکثر شرکتها با توجه به سیاستهای مربوط به اهداف بلندمدت در پی افزایش موجودیهای شرکت برای ایجاد تعادل در میزان تولید محصولات هستند که ایجاد تعادل در تولید مستلزم ایجاد تعادل درفروشهای شرکت است، به این نتیجه رسیدند که برای دستیابی نقدینگی بالا، باید توان مالی شرکت را افزایش داد و برای افزایش توان مالی شرکت باید با انجام تبلیغات بالا فروشهای شرکت را افزایش داد. در این پژوهش رابطه بین سرمایهگذاری در موجودیها، عدم قطعیت درفروش و توان مالی شرکتها موردبررسی قرار خواهد گرفت.
1-2 بیان موضوع
سرمایهگذاری در موجودیها و مدیریت آن در شرکتهای بازرگانی و تولیدی از اهمیت ویژهای برخوردار است. اهمیت سرمایهگذاری در موجودیها در شرکتهای تجاری ناشی از عوامل متعددی است که ازجمله عبارتاند:
- بخش عظیمی از سرمایه و خصوصاً سرمایه در گردش شرکت به موجودیهای جنسی اعم از ملزومات، قطعات یدکی، مواد اولیه، کار در جریان ساخت و کالای ساختهشده اختصاص دارد. سرمایهگذاری بیشازاندازه در این اقلام به معنای راکد و بلااستفاده نگهداشتن بخشی از سرمایه شرکت و درنتیجه افزایش هزینههای سرمایه و هزینههای مالی شرکت است.
- موجودیهای مواد و کالا بهمثابه خون در بدن یک موجود زنده نقش ایفا میکند. به تعبیری حیات یک شرکت تجاری، انجام و تداوم فعالیتهای تولیدی و فروش، ایفای بهموقع تعهدات و درنتیجه حیثیت و اعتبار شرکت رهین تأمین بهموقع و بهاندازه کافی موجودیهای مواد و کالاست.
ازجمله موارد بااهمیت در تصمیمگیریهای مدیریتی در شرکتهای تجاری به جهت حجم مورد برنامهریزی و تنوع اقلام مرتبط با آن، تصمیمگیری در ارتباط بازمان، حجم، دفعات، تنوع و ترکیب موجودیهای مواد و کالاست. در همین راستا یکی از مباحث تصمیمگیری در مدیریت که بخش قابلتوجهی از مدلهای تحقیق در عملیات را به خود اختصاص داده است، برنامهریزیهای مواد و کالاست. این مقوله تصمیمگیری تحت سرفصلهایی چون پیشبینی، برنامهریزی، کنترل، نگهداری و. عینیت یافته و سریهای زمانی، برنامهریزی خطی یا غیرخطی، الگوهای رگرسیونی و اقتصادسنجی، روشهای هیوریستیک (سرانگشتی و تقریبی) و متاهیورستیک، شبیهسازی
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
موردبحث قرارگرفته است.
- فلسفه وجودی شرکتهای تجاری منفعتطلبی و بر مبنای آن به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران است. تأمین این هدف اساسی در شرکتهای تولیدی و بازرگانی منوط به تحقق فروشهای پیشبینیشده و درآمدهای موردنظر است. عینیت یافتن این درآمدها از طریق سرمایهگذاری درست در موجودیهای مواد و کالا و گردش مناسب موجودیهای جنسی است.
یکی از تحلیلهای مالی و مدیریتی در ارتباط با موجودیهای مواد و کالا تعیین رابطه منطقی بین توان مالی، درآمد فروش و سرمایهگذاری در موجودیهاست. این رابطه خصوصاً در ارتباط با عدم قطعیت فروش، فروشهای نامتقارن در یک فضای نامطمئن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در این تحقیق “ارزیابی ارتباط بین عدم قطعیت فروشها و توان مالی شرکتها با رویکرد سرمایهگذاری در موجودیها در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران” مدنظر واقعشده است. البته عدم قطعیت یادشده مبتنی بر مفاهیم و نظریههای احتمالی موردبحث قرار نگرفته، بلکه در چارچوب تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی و اختلاف بین فروشهای معمول و فروشهای غیرمترقبه در یک دوره خاص عینیت یافته است.
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
دلایل توجیهی ضرورت و نیاز به اجرای تحقیق حاضر ازجمله جنبه جدید بودن تحقیق انجامشده، اهمیت موضوعی سرمایهگذاری در موجودیها و تبعات توجه و برنامهریزی یا تصمیمگیری درست در ارتباط با موجودیها در زمینههای تأمین مالی، توان مالی، مدیریت موجودیها، تحقق درآمدها و سودآوری شرکت است که بهصورت زیر مورداشاره واقعشده است:
- جنبه جدید بودن موضوع: غالب تحقیقات مرتبط یا مشابه با تحقیق حاضر، به بررسی رابطه بین اهرم مالی، سرمایهگذاری، فرصت رشد شرکتها، کیفیت سود و سرمایهگذاری داراییهای سرمایهای پرداختهاند؛ اما در این تحقیق هدف اساسی تعیین رابطه بین سرمایهگذاری در موجودیها، فروشهای نامتقارن و توان مالی شرکتها بوده است. وجه تمایز تحقیق حاضر در مقایسه با پژوهشهای دیگر انجامشده در ایران در آن است که متغیر فروشهای نامتقارن در ارتباط با سرمایهگذاری در موجودیهای مواد و کالا برای اولین بار موردمطالعه قرارگرفته است.
- مشکل موردبررسی: گاهی مدیران اقدام به سرمایهگذاریهای بیشازاندازه در موجودیهای شرکتها مینمایند که باعث بروز مسائلی ازجمله کاهش وجه نقد نگهداری شده در شرکت میشود و میتواند منجر به بروز مسئله نمایندگی و کاهش توان مالی شرکت در انتخاب تصمیم گیرهای مختلف نیز بشود. موجودیهای شرکتها یکی دیگر از عوامل حساس و مهم در جهت پیشبرد اهداف بلندمدت و کوتاهمدت شرکتها میباشد. تغییرات در سطح موجودیها به نحوی در ارتباط با کاهش یا افزایش نقدینگی شرکت و فروش شرکتها است، بنابراین افزایش و کاهش فروش شرکتها بهنوعی به توان مالی شرکتها در ارتباط میباشد.
- تبعات توجه به موضوع: ازجمله تبعات توجه به موضوع تحقیق تعیین تأثیر عدم قطعیت فروشها و توان مالی شرکتها با رویکرد سرمایهگذاری در موجودیها بهمنظور شناسایی شکاف موجود بین دیدگاههای مدیران، دستیابی به بالاترین سطح عملکرد از طریق تعیین میزان رویکرد سرمایهگذاری در موجودیها و توان مالی شرکتها، ترغیب و تشویق سرمایهگذاران با توجه به وضعیت شرکت ازنظر اطلاعات ارائهشده درباره توان مالی شرکتها و میزان عدم قطعیت فروشها آنها است.
1-4 بیان مسئله تحقیق
تخصیص بهینه منابع مالی یکی از مهمترین اقدامات در حوزه سرمایهگذاری است که بهجرئت میتوان گفت نتیجه نهایی همه تلاشهای مدیریت سرمایهگذاری در این مرحله نمود پیدا میکند. سرمایهگذاران چه در سطح خرد و چه در سطح نهادی همیشه به دنبال این هستند که منابع مالی محدود در اختیار خود را با رعایت اصول مدیریت سرمایهگذاری، بهصورت بهینه به گزینههای مختلف سرمایهگذاری اختصاص دهند. در بازاری که منابع مالی محدود بهصورت مناسب به گزینههای سرمایهگذاری تخصیص مییابد، سرمایهگذاران از اطمینان نسبی برای سرمایهگذاری برخوردارند و سازوکارهای بازار هم به سمت کارایی حرکت میکند. متأسفانه یکی از مشکلات عمدهای که بازار سرمایه اکثر کشورهای دارای اقتصاد نوظهور با آن مواجه هستند، مناسب نبودن تخصیص منابع مالی است. در حال حاضر بازار سرمایه ایران هم دارای چنین وضعیتی است. رفع چنین مشکلی، مستلزم شناخت فرصتهای مناسب سرمایهگذاری با استفاده از ابزارهایی با دقت بیشتر برای پیشبینی متغیرهای ضروری تصمیمگیری است. اکثر اوقات عدم موفقیت سرمایهگذاران در بازار سرمایه، معلول ناتوانی آنها در انجام پیشبینیهای مناسب از متغیرهای مربوطه است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-05-11] [ 10:25:00 ب.ظ ]
|