ارزیابی رابطه اهرم مالی و میزان فروش با کیفیت سود |
یکی دیگر از ویژگیهای شرکت که میتواند رابطه داشته باشد به کیفیت سود و جریانهای نقدی، فروش شرکت است، شرکتهای با فروش بیشتر احتمالا پارامترهای با ثباتتری برای مدلهای اقلام تعهدی از قبیل مشتریان و فروشندگان گوناگون دارند، هرچه فروش شرکت بزرگتر باشد، از دست دادن مشتریان و یا قراردادها نمیتواند تاثیر با اهمیتی بر توانایی خلق سود شرکت اثر بگذارد و در نتیجه نمیتواند جریان های نقدی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، میزان فروش در مطالعات متعدد نمایانگر جنبههای مختلفی از شرکت است. فروش شرکت میتواند نمایانگر اهرم شرکت باشد.(داگلاس،2001)
اهرم عبارت از وجود هزینههای ثابت در فهرست هزینههای شرکت است .مدیریت انگیزه دارد با بکارگیری ابزارهای مختلف به هموارسازی سود بپردازد .یکی از این ابزارها، فروش داراییهاست. از آنجایی که مدیران اغلب میتوانند دوره فروش دارایی را انتخاب نمایند و از طرفی طبق اصل بهای تمام شده، تغییرات در ارزش بازار دارایی بین تاریخ تحصیل و فروش در دوره فروش گزارش میشود، این امر فرصتهایی را برای مدیران برای دستکاری سود از طریق زمانبندی فروش داراییها با هزینه نسبتا پایین در پی دارد. سهامداران که مهمترین گروه استفاده کنندگان از صورتهای مالی هستند منافع خود را در اطلاعات سود جستجو میکنند.
سود حسابداری نشانهای است که موجب تغییر باورهای سرمایهگذاران میشود و رفتار آنان را تغییر میدهد. تغییر قیمت اوراق بهادار نیز معیار قابل مشاهدهای از تغییر نظاممند باورهای سرمایهگذاران است که تحت تأثیر محتوای اطلاعاتی سودهای حسابداری تغییر یافته است. کیفیت سود میتواند در گزارشگری مالی اطمینان سرمایهگذاران را در بازارهای مالی تحت تأثیر قرار دهد. از سایر عوامل مهم بررسی کیفیت سود می توان به روشهای متعدد حسابداری، نارساییهای موجود در فرآیند برآوردها و پیشبینیها، اختیار عمل مدیران و تأثیر پذیری سود از مبانی گزارشگری و صلاحدید مدیران اشاره نمود. عبارت کیفیت سود به توانایی مدیران در استفاده از اقلام اختیاری در اندازه
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
گیری و گزارشگری سود اشاره دارد. اقلام اختیاری ممکن است شامل انتخاب از بین اصول یا استانداردهای حسابداری و در بکارگیری برآورد و زمانبندی معاملات به منظور شناسایی اقلام غیرعادی در سود باشد.
1-2- بیان موضوع
میزان فروش شرکت میتواند نمایانگر کارایی اطلاعاتی باشد. معمولاً شرکتهای با فروش بیشتر توجه بیشتری از تحلیل گران و سرمایه گذاران را دارند، به همین جهت، اطلاعات حسابداری فرآیند کاراتری در شرکتهای بزرگتر دارند، بالاخره فروش شرکت میتواند نمایانگر میزان ریسک کلی شرکت باشد.
-Hampton
– Douglas
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-05-11] [ 10:47:00 ب.ظ ]
|