و اشکالات حمایت مالی

 

۲-۴-۱ مزایایی حمایت مالی

 

شنک[۱] (۱۹۹۹) رایجترین مزایای درک شده با حمایت مالی را به صورت زیر بیان کرده است

 

    • ساخت انتقال تداعی معنی وجهه(تصویر) مثبت

 

    • برطرف کردن شایعه و تهمت رسانه­ها

 

    • ایجاد آگاهی

 

    • نفوذ در ترجیحات عمومی

 

    • کسب انگیزه داخلی

 

    • ساختن خوش نیتی

 

    • مضمون یکسان در رسانه­های گوناگون

 

    • ایجاد انحصاریت

 

    • ایجاد سربلندی و مباهات

 

  • سخت گیری در رابطه با اجتناب از مخاطبان هدف

 

    • بازاریابی کمین[۲]

 

    • مجادله­ها ونگرش­های منفی

 

    • عدم استاندارد سازی

 

    • انعطاف ناپذیری

 

    • مشکلات ارزیابی

 

    • مصرف زمان 

      خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

       

 

    • انتقال ضعیف پیام

 

    • ریسک آرزوی بد

 

  • پایین آمدن فراخوانی و تاثیر پیام (فائد[۳]،۲۰۰۶).

 

 

۲-۵ حمایت مالی ورزشی

 

مفهوم حمایت­ مالی ورزشی یک پدیده جدید نیست چنانکه منشاء آن تقریبأ به ۱۴۰ سال قبل بر می‌گردد  با توجه به گزارش هوول[۴] در سال ۱۹۸۳ که گراتون و تیلور(۱۹۸۵) آن را نقل کرده­اند. این مطالعه میان فرهنگی توصیف کرد که چطور یک شرکت استرالیایی که یک تور کریکت انگلیسی را حمایت ­مالی کرد، یک سود قابل توجه در معامله کسب کرد. در همان گزارش حمایت مالی ورزشی این چنین تعریف شد پشتیبانی و حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، رقابت یا سازمان ورزشی بوسیله یک شخص یا هیات خارجی برای سود دو سویه هر دو طرف (گراتون و تیلور[۵]، ۱۹۸۵).

 

در تعریفی دیگرحمایت مالی ورزشی تدارک کمک بوسیله یک سازمان تجاری (حامی). نقدی یا جنسی، به یک مایملک[۶] ورزشی(حمایت شونده). در تبادل برای حقوقی که با آن مایملک ورزشی در ارتباط باشد با هدف کسب سود اقتصادی و تجاری، تعریف شده است (جان،۲۰۰۱).

اقتصاد

در ایران فوتبال به نسبت دیگر رشته­های ورزشی به صورت حرفه­ای تر دنبال می­شود که درآمد­های آن از محل تبلیغات و بلیط فروشی می­باشد و حق پخش تلویزیونی، و حمایت مالی شرکت­ها در وضعیت نا ­مشخصی قرار دارد در حالیکه در سایر کشورهای صاحب فوتبال حق پخش تلویزیونی و حامیان مالی جزء اصلی ترین منابع درآمد محسوب می­شوند به طوریکه به طور میانگین حدود ۳۰ درصد درآمدهای صنعت فوتبال از طریق حامیان مالی بدست می­آید (الهی،۱۳۸۷).

 

[۱] Shank

 

[۲] Ambush marketing

 

[۳] -faed

 

[۴] Howell

 

[۵]Gratton & Taylor

 

[۶] property

 

[۷] Otker & Hayes

 

[۸] Duncan & Moriarity

 

[۹] McCarville & Copeland

 

[۱۰] Shani & Sandler

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...