تأثیر یادگیری از طریق تلفن همراه |
زبان در اجتماعات انسانی و در زندگی گروهی و روابط اجتماعی، به واسطۀ نیاز انسانها به یکدیگر پدید آمد و در یک تحولات طولانی چند هزار ساله، شکلهای گوناگونی به خود گرفت. هر زبان افقهای تازهای در برابر چشمان بشر میگشاید و میتواند وسیلۀ ارتباط فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گردد. از این جهت است که زبان را رفتاری اجتماعی دانستهاند که به اعتقاد برخی از زبان شناسان، مهمترین نقش آن ایجاد ارتباط است (نوشینفر، نقل در عباسی، احمدی و لطفی، 1388).
در طی چند سال اخیر، آموزش کارآمد زبان انگلیسی از عمدهترین دغدغههای مسئولان امر برنامهریزی درسی کشور بوده است؛ زیرا به رغم صرف مقدار زیاد زمان، انرژی و سرمایه، میلیونها ایرانی پس از چند سال آموزش زبان انگلیسی در نهایت از دستیابی به توانایی برقراری ارتباط مفید و مؤثر عاجزند. عوامل این ناکامی را میشود در روش نامناسب آموزش معلمان زبان انگلیسی، محتوای آموزشی نامناسب، روشهای تدریس ناکارآمد، بیانگیزه بودن، دیر شروع کردن آموزش و عدم به کارگیری آموختهها جستجو کرد (بیرمی، لیاقت دار و شریف، 1387). از این رو به منظور بهبود آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری زبان انگلیسی بایستی شیوههای سنتی آموزشی زبان انگلیسی مورد تجدید نظر، بازبینی و حتی تغییر قرار گیرد در این راستا توجه به طراحی آموزشی، ابداع الگوهای آموزشی و توجه به رویکردهای نوین در آموزش زبان انگلیسی جزء مهمترین راهکارهای عملی برای ارتقاء و پیشرفت در یادگیری زبانهای خارجی بویژه زبان انگلیسی محسوب میگردد.
1-2- بیان مسأله
چان کونگ در تحقیقی به بررسی تأثیر شبکههای اینترنتی در یادگیری بخشهای مختلف زبان انگلیسی پرداخت و در پایان به این نتیجه رسید که استفاده از این امکانات میتواند یادگیری را در بخشهای مختلف زبان انگلیسی افزایش دهد. همچنین دلاکال فاسونی(2001) تأثیر کاربرد کامپیوتر و اینترنت را در یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسیدکه این ابزارها باعث افزایش یادگیری دانشآموزان میشود و همکاری و مشارکت را در بین آنان بالا میبرد (نقل در حیدری، مدانلو، نیاز آذری و جعفری، 1389).
در سالهای اخیر یادگیری با ظهور فناوریهای جدید مانند چند رسانهایها، فرا رسانهها، ارتباطات از راه دور و یادگیری موبایل دستخوش تغییرات اساسی شده است. این روشها سبب افزایش علاقه، انگیزه و میل به یادگیری در دانشجویان میگردد و قابلیتهایی را برای معلمان و فراگیران در آموزش و یادگیری بخصوص یادگیری زبان انگلیسی فراهم میآورد. در زمینهی بهکارگیری موبایل در آموزش نیز تحقیقاتی صورت گرفته است.
پاتریشیا و کریس (2005) تعداد 100 کلمه انگلیسی را به تلفنهای 44 دانشجوی ژاپنی ارسال کردند. در پایان نتایج نشان داد دانشجویانی که این لغات را از طریق تلفنهمراه دریافت نمودهاند، یادگیری بیشتری داشتهاند. همچنین نادایر و دوگان(2007) ضمن بهکارگیری تلفنهمراه در یادگیری زبان انگلیسی، بر تأثیر این روش بر عملکرد و یادگیری دانشجویان نسبت به روشهای معمول تأکید کردند.
یادگیری با استفاده از موبایل (تلفنهمراه) از راهبردهای نوین در آموزشهای رسمی و غیررسمی است. استفاده از تکنولوژی موبایل در تعلیم و تربیت بر انگیزه، همکاری، اشتراک اطلاعات، در دسترس بودن و تعامل یادگیرنده تاثیر میگذارد و فرصتهایی را برای یادگیرنده، معلم و دانشگاه فراهم می کند (غریبی و محمدی 2009).
1-3– اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه کاربرد فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات، تحولات شگفت انگیزی در کار و زندگی مردم بوجود آورده است. ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرصه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت به منظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی- یادگیری، تعالی بخشی به اهداف تربیتی و اصطلاحات آموزشی قرارداده است (رحمانی، موحدی نیا و سلیمی، 1385).
یادگیری با استفاده از موبایل از راهبردهای نوین در آموزشهای رسمی و غیررسمی است. کوچک سازی تجهیزات، فنآوریهای سیار جدیدی راه اندازی کرده است. یادگیری با ابزارهای سیار معرف استفاده از ابزارهای متحرک در فرایند آموزش و یادگیری است. این امر، امکان یادگیری مستقل از محدودیتهای زمانی و مکانی با قابلیت جابجایی و اتصال بهینه را فراهم میسازد (باتستا و پریرا، 2008).
لوئن، رائو، گائو و وو، (2006) معتقدند، فنآوری ارتباطی سیار جدید، سبب تشویق و تعامل بین دانشآموز و معلم میگردد در نتیجه میتواند در بهبود و کارایی یادگیری مؤثر باشد. بنابراین یادگیری از طریق موبایل از این جهت که در هر زمان و مکانی امکان دسترسی به مواد یادگیری و محتوای متفاوت را فراهم میکند، دارای اهمیت است.
یادگیری از طریق موبایل تنها منحصر به محیط یادگیری الکترونیکی نیست، بلکه به همان خوبی که در کلاس حضوری کاربرد دارد در محیط
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
های تلفیقی نیز کاربرد دارد (غریبی و محمدی،2009).
یادگیری از طریق موبایل بر تفکر انتقادی و یادگیری مشارکتی تأثیر میگذارد و منجر به شخصی شدن روشهای آموزشی یادگیرندگان میشود. یادگیری سیار سبکهای متفاوت یادگیری را پشتیبانی میکند از طریق مبادله پیامهای کوتاه( اساماس) و پیامهای چند رسانهای (اماماس) یا پست الکترونیکی یادگیرندگان با هم مشارکت میکنند (ناردی و همکاران، 2009). به علاوه، محتوا و اطلاعات در قطعههای کوچک که امکان یادگیری مؤثر را آسان میکند، ارائه می شوند، در این معنا میتوان از یادگیری سیار برای پشتیبانی فرایند طبیعی یادگیری استفاده کرد (سراج و ویجایاکوماران، نقل در عطاران 1388).
بدون شک توسعه و گسترش بیوقفه سیستمهای آموزشی مبتنی بر یادگیریهای الکترونیکی و موبایلی اکنون ضرورتی انکار ناپذیر در رویارویی با تحولات جدید داشته، و جامعه را به سوی دانایی محوری هدایت میکند. دسترسی و تسلط بر فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر تلفنهمراه به منظور بهرهگیری از آن در برنامهریزیهای استراتژیک جامعه در امر آموزش، یکی از مؤلفههای اساسی قدرت و توانمندیهای نظام آموزشی محسوب میشود و از طرفی با توجه به سرعت افزاینده دانش و توسعهی وسایل ارتباطی نظیر تلفنهمراه فراهم ساختن بستر و زمینه استفاده از این فناوری برای استفاده در دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی به منظور کمک به بهبود تدریس و یادگیری از مباحث مهم و جدید محسوب میشود این وسیله فراگیران را برای همگام شدن با محیط دائم التغییر اطراف خود و شیوههای جدید برای انتقال دانش و افزایش یادگیری آماده میکند (سلیمانی، پاپ زن، سلیمانی، 1389).
در سالهای اخیر فناوری موبایل بویژه تلفنهمراه بهطور چشمگیری در یادگیری زبان انگلیسی مورد استفاده محققین قرار گرفته است. مزایای متعدد تلفنهمراه و سایر ابزارهای همراه، از جمله استفاده در زمانها و مکانهای مختلف، ارائه محتوا در قطعات کوچک، دسترسی آسان، سهولت استفاده، امکان تمرین و تکرار و چند رسانهای بودن و… را میتوان دلایل گسترش استفاده از تلفنهمراه به حساب آورد. تلفنهمراه با داشتن چنین مزایایی میتواند نقش مهمی در یادگیری زبان انگلیسی ایفا نماید. بنابراین در این پژوهش با توجه به نقش مهم انگیزه در یادگیری که مورد توجه محققین زیادی است و همچنین با توجه به نقشی که ابزارهای سیار میتوانند در یادگیری و انگیزه پیشرفت داشته باشند اقدام بهکارگیری تلفنهمراه در آموزش نمودیم. از طرفی با توجه به اینکه تحقیقی که تلفنهمراه در افزایش انگیزه پیشرفت دانشجویان بهکار گرفته باشد؛ توسط محقق یافت نشد، این تحقیق از این لحاظ دارای اهمیت است.
1-4- اهداف کلی پژوهش
هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تأثیر روش یادگیری از طریق موبایل (تلفنهمراه) بر یادگیری و انگیزه پیشرفت، در درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان دانشگاه بیرجند درسال تحصیلی 90-89 .
1-4-1- اهداف فرعی
- سنجش تأثیر روش یادگیری از طریق تلفنهمراه بر روی یادگیری زبان (پیشرفت تحصیلی).
- سنجش تأثیر روش یادگیری از طریق تلفنهمراه بر روی انگیزه پیشرفت دانشجویان.
1-5- فرضیههای پژوهش
- یادگیری از طریق تلفنهمراه بر یادگیری دانشجویان در درس زبان انگلیسی عمومی تأثیر دارد.
- یادگیری از طریق تلفنهمراه بر انگیزه پیشرفت دانشجویان درس زبان انگلیسی (عمومی) تأثیر دارد.
1-6- تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش
1-6-1- تعریف متغیرها
1-6-1-1 – تعریف مفهومی یادگیری از طریق تلفنهمراه
منظور از یادگیری از طریق تلفنهمراه عبارت است از: یادگیری در قطعات کوچک و کم حجم که از طریق خدمات پیام کوتاه (اساماس) یا سرویس پیام چند رسانهای (اماماس) صورت میگیرد.
1-6-1-2- تعریف عملیاتی یادگیری از طریق تلفنهمراه
در این تحقیق منظور از یادگیری از طریق موبایل (تلفنهمراه)، عبارت است از ارسال پیام متنی (اساماس) در درس زبان انگلیسی عمومی به دانشجویان در فواصل زمانی معین بطوری که فرصت یادگیری همراه با تمرین و تکرار را برای دانشجویان فراهم نماید. لازم به ذکر است که روش آزمایش مورد نظر بهطور کامل در فصل سوم ارائه شده است.
1-6-1-3- تعریف مفهومی یادگیری
یادگیری عبارت است ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییرات در اثر تجربه رخ دهد (سیف، 1383).
Mohashan
.Information & Communication Technology (ICT)
Chuan kung
Dela cal Fasoni
Patricia & Chris
4Nadire & Dogan
Text messaging
luen
rau
Gao
wu
Batista & Pereira
SMS
Multimedia
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1400-05-12] [ 01:08:00 ق.ظ ]
|